Orättvisor
DATUM: 2014-02-07 | TID: 21:25:07 | KATEGORI: Tankar o åsikter

Jag blir så sjukt arg på alla orättvisor som finns i världen, speciellt mot kvinnor. Vi tjejer är precis lika smarta, starka och bra som killar. Att mina klasskompisar som är killar kommer ha lättare att få jobb och antagligen få lite mer lön än jag och de andra tjejerna, oavsett om vi jobbar med samma sak, det är verkligen helt sjukt. Helt helt sjukt. Vi lever i Sverige på 2000-talet och ändå finns det skillnad på lönen mellan män och kvinnor. Vad hände där liksom?
 
Också en sak som jag är så arg över är en sak jag läste i tidningen här om dagen. Artikeln handlade om Irans ledare som har förbjudit internet i landet. Det enda internet de får använda är sencurerat och kollat av regeringen. De får inte använde facebook eller twitter, förutom ministrarna som är aktiva på båda sidorna. Men de har förbjudit folket från att använda det? Alltså va? Vadå dubbelmoral?
 
Visst handlar det mycket om deras religion och traditioner, men jag kan bara inte se något samband mellan religion och facebook. Att en tjej och kille som inte är gifta eller släkt inte får chatta eller sitta i samma bil, (tjejerna får i vissa länder inte ens köra bil), är heelt ofattbart för mig. Det är bara gamla gubbar som styr och ställer och grundlagen är grundad på religion.
  Jag tycker att alla ska få tro och göra vad de vill, så länge det inte skadar någon annan. Man får vara muslim, kristen, ateist, ja vad man vill. Men religion och politik tycker jag är heelt olika saker. Man ska inte blanda ihop det, för då händer det här. Det går överstyr och man börjar kontrollera folk. Dom som inte tycker likadant som jag ska bort, tänker dom.
 
Jag som tjej vill ha precis samma möjligheter som min bror, mina killkompisar och alla andra killar i Sverige. Jag vill att mitt slit i skolan inte ska få vara förgäves. Jag kan. Jag kan precis lika mycket som en kille. Och jag vill. Jag vill ha samma förutsättningar som en kille. Det vill nog alla ni andra tjejer där ute, även i Iran, och de flesta killar håller nog med mig. Varför är det inte så då? Varför ska alla vara så himla gammaldagsa? Blir så trött på världen ibland.
 
den här låttexten är sååå sann!




Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?